bartoli_logotipo_tipografico_blanco.png

De casa i de qualitat.

bartoli_franja_diagonal_blanco_doble_M.png

L’aparador digital del comerç de proximitat, present i futur

Sembla que, després de dos anys, comencem a sortir d’una crisi pandèmica que ha afectat el món sencer. Quin és el futur que li espera al comerç de proximitat després d’un canvi de paradigma tan gran en els hàbits de consum? Volem ser optimistes perquè com a negocis de proximitat tenim molt a dir. Fem i som de forma diferent i hem d’abanderar-ho. Ara bé, hem d’escenificar els impactes de la COVID-19 sobre el comerç i reflexionar sobre el present i futur per adaptar-nos. La capacitat d’adaptació passa a ser una fortalesa pels comerços.

El 82% dels consumidors catalans compra per Internet. Ens hem adaptat a aquesta necessitat?


El consumidor postpandèmia s’ha digitalitzat i el comerç també!

Les dades afirmen que durant la primera onada de la pandèmia, el sector comercial va patir una baixada d’aproximadament el 70% de les vendes. És evident que en els moments més cruents d’aquesta crisi, els nostres sclients no podien desplaçar-se i es van tancar serveis de restauració, col·lectivitats,... Per contra, les grans plataformes de venda i distribució online van viure un increment sense precedents (!). Estàvem preparats?


Avui dia, Catalunya és una de les comunitats amb més activitat en compres online. Segons l’informe ‘Pulso Digital’ d’Adevinta, realitzat el 2021, el 82% dels consumidors catalans compra per Internet. Ens hem adaptat a aquesta necessitat?


Aquest mateix estudi es va dur a terme l’any 2020, on reflectia que el 57% de la població espanyola tenia la mateixa confiança en el comerç electrònic que en les botigues físiques. Un any més tard aquesta xifra havia augmentat fins a un 65%.

Això ens dona pistes que hi ha reptes estructurals per a les empreses locals que són necessaris i bàsics per poder surfejar l’onada.


Són molts els comerços i serveis que van posar-se a la feina amb la digitalització en plena pandèmia i que han continuat:


Totes bones i per lloar davant un sector sense tradició digital com és el nostre. Alguns exemples


Plataformes de comerç online d’àmbit local-comarcal









> Compraprop

> Aprop Online

> MirAprop https://miraprop.cat/


Mercats digitalitzats

> La boqueria https://compra.boqueria.barcelona/ca

> https://www.elteumercat.online/

> La Concepció https://www.laconcepcio.cat/ca/comandes


Botigues amb ecommerce propi

> Carns J&J https://carnsjj.com/botigaonline.php

> Cal Vivet https://www.calvivet.cat/botiga/

> Arderiu https://www.arderiu.net/cat/


Com se sent el client abans, durant i després de la compra?Volem que torni i, per tant, ha de ser una experiència memorable.

L’experiència d’usuari memorable


Hem d’entendre que la clau d’èxit ja no està només en el producte i el preu. Després del canvi de paradigma que hem viscut, l’excés d’oferta i l’auge de les compres per internet, el que preval avui dia és l’experiència d’usuari. Com se sent el client abans, durant i després de la compra? Volem que torni i, per tant, ha de ser una experiència memorable. És necessari aportar un tret valuós i diferencial a la vida dels consumidors a través de l’experiència de compra. Això implica admetre que tot el que crèiem conèixer i saber ja no funciona de la mateixa manera, i és precisament el que ens precipitarà a l’abisme si no ens renovem.


Avui dia ja no acudim a una botiga física per conèixer els productes d’un comerç o informar-nos; ho fem mitjançant internet. Amb el nostre telèfon mòbil, podem comprar qualsevol cosa en qualsevol moment, i aquesta és la prova irrefutable que el més important d’un negoci, ja no són els seus productes. És l’experiència que obtindrà el client en comprar-los. I no estem parlant de la necessitat de crear alguna cosa excepcional, però sí de buscar què és allò que els podem aportar que els impulsi a tornar i a escollir-nos. Trobar-ho i potenciar-ho. Pot ser una atenció excepcional que t’ajudi a crear vincles amb els clients, poden ser tasts gratuïts dels teus productes, programes de fidelització, oferir receptes perquè sàpiguen com cuinar el que compren… Les possibilitats són infinites. Es tracta d’aportar-los valor.


La transformació digital per a tothom


I si bé és cert que tot el que és digital mai podrà substituir les relacions personals, de veïnat, de convivència o de proximitat, digitalitzar-se, avui dia, ja no és una opció; és una necessitat. La tecnologia s’ha de convertir en la nostra gran aliada, ja que els hàbits de consum han canviat i el perfil del consumidor també. I el comerç de proximitat ha de trobar alternatives de venda.


Què implica digitalitzar-se?

No hi ha una única manera de dur a terme una transformació digital, però compartim quatre punts que poden ser clau per tenir presència a la xarxa. Hem de crear un aparador online.

  • Tenir una pàgina web visual i estètica

  • Tenir presència a les xarxes socials i dinamitzar-les

  • Disposar d’un canal de venda online

  • Tenir presència als marketplace


Com tracem un pla de futur?

Sabem que ens hem de digitalitzar i que hem d’evolucionar, però… Per on comencem?


  1. Estudia el teu públic. Has de saber qui són, què volen i com es comporten els teus clients. I sobretot, l’has de segmentar. Has d’escollir un grup amb el qual et focalitzaràs. I aleshores, fes-te la pregunta: Què pots aportar tu a la vida dels teus veïns?

  2. Estudia el teu entorn i la teva competència. Cal que tinguis clar on ets, així com les oportunitats i les amenaces que hi ha al teu voltant.

  3. Alia’t amb la tecnologia. Ens trobem a una era on cada vegada hi ha més natius digitals. Posa’t al dia i descobreix totes les formes de connexió que tens entre negoci i client, ja que podrà repercutir en l’experiència d’usuari. Utilitza Whatsapp Business per establir una comunicació més fluida, Bizum per cobrar comandes… En definitiva, digitalitza’t.

  4. Mantén-te informat sobre les notícies de subvencions per a la transformació digital. És tasca dels governs posar facilitats al comerç local, i van sortint iniciatives per donar-hi suport.

  5. Confia en els experts. Si creus que necessites ajuda per abordar aquest canvi, acut a experts externs que et mostrin el camí i les eines.

  6. No perdis la teva essència! El comerç de proximitat és molt més que una venda. La connexió que es genera amb els clients, la personalització, el tracte… És el teu punt fort, i és quelcom amb el que no poden competir les grans plataformes. És la màgia del comerç de proximitat! Segueix humanitzant les vendes i creient en el teu model de negoci, perquè ets important i fas que l’engranatge de l’economia local es mogui.


Evolucionar no és fàcil i la digitalització pot semblar una fita disruptiva i que requereix un gran canvi, però és moment de redefinir-se a poc a poc, cadascú al seu ritme. Suma’t a ser part del futur; el construirem plegats.



#vacaciones